Online Workshop Angebot auf Englisch

Workshop Series for Early Childhood Professionals – Supporting Children with Refugee and Migration Backgrounds 

Im Folgenden möchten wir Fachkräfte, die im frühkindlichen Bildungsbereich tätig sind, ganz herzlich zu unserer Online Workshopreihe einladen. Dieses Fortbildungsangebot wird in englischer Sprache stattfinden.

In many early childhood education and care facilities, valuable experiences and approaches to inclusion and support have emerged with the increased acceptance of children and families with refugee and migration biographies. Building on existing inclusive approaches, our workshops focus on the foundations of a trauma-informed learning environment, culturally sensitive family collaboration, and multilingualism. We invite you to our workshops where we will exchange ideas and explore methods of providing refugee and migrant children with a safe, mindful, supportive, and encouraging space to learn, play, and thrive. Upon registering, all participants receive comprehensive materials that invite them to reflect on themselves and their practice, and a handbook with practical exercises. The free online workshop series is aimed at all professionals and care providers working in kindergartens, refugee accommodations, family centers, child and youth assistance offices, and counseling centers who want to empower young children and families affected by displacement and migration. A certificate of participation will be provided. Further information on the different modules will be provided here:

Module I: Foundations of a Trauma-informed Learning Environment 
In the first module, you will learn about stress and how toxic stress can affect children´s development. Together, we will examine methods and approaches to creating a stabilizing environment for young children that strengthens their self-efficiency and emotional regulation.

Module II: Culturally Sensitive Family Cooperation
In this module, we will discuss how you can strengthen trust and meaningful working relationships with families. We will identify the success factors of culturally sensible cooperation with parents with diverse backgrounds.

Module III: Multilingualism
In this module, you will gain practical insights about multilingualism acquisition in early childhood education. We will create exchange formats that invite you to consider and try out ideas and implementation possibilities for promoting multilingualism.

WHEN?

16.11.2023: Modul I (Foundations of a Trauma-informed Learning Environment)

30.11.2023: Modul II (Culturally Sensitive Family Cooperation)

14.12.2023: Modul III (Multilingualism)

All workshops take place from 3 pm – 6 pm

WHERE?

Virtual Meeting via Zoom 

 

For questions, requests and feedback, please feel free to contact us: kita@rescue.org.

Photo: IRC

Sam:

Nehmen Sie sich einen Moment Zeit und überlegen Sie, welchem Kind aus Ihrer Klasse es vielleicht guttun würde, Affirmationen zu üben. Schauen Sie sich dann das Affirmationskartenset des Projekts Vor-Sprung in Ruhe an und wählen Sie eine Karte aus, die zu diesem Kind passt. Überlegen Sie, wie Sie diese Karte nutzen können, um mit dem Kind zusammenzuarbeiten. Nutzen Sie dazu wieder ihren bereitgelegten Stift und Papier

 

Sam:

Das Kind, an das ich denke, ist immer sehr bemüht, keine Fehler zu machen. Wenn es mal einen Fehler macht, ist die Reaktion sehr stark. Oft reagiert das Kind mit großer Wut, die es gegen sich selbst und manchmal auch gegen andere richtet.

Nehmen Sie sich gerne einen Moment Zeit und schauen Sie sich das Affirmationskartenset des Projekts Vor-Sprung in Ruhe an.

Wählen Sie dann eine Karte aus, die zu diesem Kind passt. Überlegen Sie sich, wie Sie diese Karte nutzen können, um mit dem Kind zusammenzuarbeiten. Nutzen Sie dazu wieder ihren bereitgelegten Stift und Papier.

Sam: Nehmen Sie sich einen Moment Zeit und beantworten Sie zu der von Ihnen gewählten Affirmation folgende Fragen. Nutzen Sie dazu gerne ihren bereitgelegten Stift und Papier. Für diese Übung würden wir in etwa 25-30min einplanen.

 

➡️ Welche Affirmation haben Sie ausgewählt?

➡️ Was für ein Gefühl löst die ausgewählte Affirmation in Ihnen aus?

➡️ Welcher negative Glaubenssatz könnte hinter dieser Affirmation stecken? Bzw. wie könnten Sie die ausgewählte Affirmation ins Negative umformulieren?

➡️ Können Sie sich erinnern, woher dieser negative Glaubenssatz kommt? Von Ihren Eltern? Aus der Schule?

➡️ Wo schränkt Sie dieser negative Glaubenssatz ein? Wo macht er Ihnen das Leben schwer oder hindert Sie daran etwas zu tun?